logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Premiéroví vodiči na Olomouckém půlmaratonu

Premiéroví vodiči na Olomouckém půlmaratonu

Až na Michala Vítů, který si odbyl svou vodičskou premiéru při Volkswagen maratonu v Praze, jsou jak Roman Novotný, tak Pavel Kosorin vodičskými premianty. Navíc Olomoucký půlmaraton teprve zahajuje svou historii a stejně tak i vodiči na něm. Proto otázky na ně směřují i k premiantství.

  1. Jak se těšíš do Olomouce, jednoho z nejduchovnějších měst v České republice?
  2. Víš něco o jeho historii?
  3. Jak se těšíš na svou vodičskou premiéru?
  4. Počet startujících v Olomouci bude přeci jen menší než v Praze, takže ztráta na startu nebude velká a jako vodiči budete mít trošku ulehčenou práci, nebudete muset dohánět ztrátu. Jak jsi na tom s držením pravidelného tempa?
  5. Protože jste vodičští nováčci, lidé vás moc neznají, tak jim něco o sobě prozraďte.

Vodič na 1:40

obrázek

Michal Vítů

obrázek

  1. Do Olomouce se těším moc. Je to jedno z nejpříjemnějších měst v republice. Přenádherné památky, dobrý fotbal, hezké holky, když se to ještě ke všemu spojí s bezvadnou běžeckou akcí, co víc si přát?
  2. Žádný velký historik nejsem, kostely, uličky a zákoutí starého města mám ale zvěčněné snad všechny. Mám města „s duší“ prostě rád. Rada pro ostatní: foťák s sebou, vřele doporučuji.
  3. Bude to tak trochu poloviční premiéra. Právě díky „doprovodičství“ Miloše Škorpila při pražském maratonu mě nyní zlákalo vodičské tílko znovu. Původně jsem si to chtěl dát na olomoucké rovince „úplně na krev", ale tohle mě baví ještě o trochu více. Proběhnout se a třeba být i někomu užitečný je ideální kombinace trávení volna. Čas 1:40 navíc rozhodně není žádná turistika. Alespoň ne pro mě.
  4. Čím menší propast mezi „official time“ a „real time“ na startu vznikne, tím lépe. Málokterý vodič by řekl něco jiného, greenhorna nevyjímaje. Ještě navíc, pokud ten greenhorn oplývá tak dokonalými matematickými vlastnostmi jako moje maličkost = budu to řešit přehlednou časovou tabulkou ... K tomu držení tempa – to pětkové mám z tréninku vcelku zažité, zbývá „trefit“ to o těch pár vteřinek rychleji.

Vodič na 1:50

obrázek

Roman Novotný

obrázek

  1. v Olomouci jsem nikdy nebyl a to je jeden z důvodů, proč se tam těším. Takhle nějak asi začíná maratonská turistika :-) Snad nebude velkou ostudou, když přiznám, že s Olomoucí mám spojené jenom „tvarůžky".
  2. Na svoji vodičskou premiéru se těším jako na něco, co jsem ještě neměl možnost vyzkoušet, jsem rád, že jsem dostal důvěru a doufám, že nezklamu. I když chtěl bych to z tohoto důvodu pojmout jinak, než se očekává od vodičů při Pražském maratonu. Nečekejte, že vás do cíle „dotlačím“ v plánovaném čase. Do cíle si to musí odpracovat každý sám. Mým cílem bude držet absolutně rovnoměrné tempo a na trati tak působit jako „bod“ určující čas 1:50. Kdo bude přede mnou, dosáhl „svého“ , kdo za mnou, „prohrál“ :-) Poběžím v tempu 5:10 – 5:15 /km, aby každých 5 km trvalo přesně 26' , na občerstvovačkách dám k dispozici 10 – 15“ . Případnou ztrátu na startu (snad nebude vyšší jak jedna minuta) plánuji stahovat až ve druhém kole.
  3. Kdo jsem? 44-letý záchranář, stále aktivní veslař, který si v roce 2003 vyzkoušel PIM. Dopadlo to katastrofálně a od 25. km jsem šel pěšky až do cíle. Od té doby se pod internetovým čerpáním rad Miloše Š. běh stal nedílnou součástí mého života. Veslování je u mne stále sport č. 1, ale na hezký běžecký závod si vždycky rád zajedu. Pyšním se titulem PIM King a doufám, že po sobotním závodě získám i punc spolehlivého vodiče. Moc se těším na atmosféru při zrodu legendy :-)
  4. P.S. K rovnoměrnému tempu mi snad pomůže můj věrný společník Garmin :-)

Vodič na 2:00

obrázek

Pavel Kosorin

obrázek

  1. Olomouc je na mapě mého srdce hned vedle mého rodného Šumperka. TEN Šumperk a TA Olomouc – není to nádherný pár?
  2. Univerzitu tady měli hned po Praze, takže klobouk dolů. Vyhnání Židů z města mě mrzí, ale fakt, že tady jedenáctiletý Amadeus zkomponoval 6. symfonii a že si na Olomouc vzpomněl i Beethoven mě jako milovníka klasické hudby naplňuje pýchou.
  3. Moc. Snad to nepokazím.
  4. Nejsem stroj, ale moc dobře vím, že bez pravidelného tempa to nejde.
  5. Miluju běhání po lesních cestách, ale půlmaraton (stejně jako maraton) byla pochopitelně lákavá výzva, které jsem neodolal. Jen si říkám, že kdybych měl vodiče, zařadil bych se mezi vytrvalce mnohem dřív. Tak snad někomu pomůžu, aby si poprvé vychutnal krásu dlouhé tratě.

Jak už bylo naznačeno v otázkách, oproti Praze budou mít vodiči trošku usnadněnou roli, co se týká zpoždění na startu. Nebudou to mít ale vůbec lehké, protože budou muset dodržovat tempo, které jim není úplně vlastní, nemyslete si – ono běžet 21 km a kousek tempem nižším než je to, které vaše tělo bere jako přirozené, dá pěkně zabrat. Navíc si nemůžete odfrknout, když se dostaví krize a naopak trošku si pomoci zrychlením, když začínáte tuhnout. Musíte také každou občerstvovačku projít, abyste neutekli těm, kteří se potřebují napít. Pít a chladit zátylek bude podle mne hodně nutné, neboť předpověď počasí slibuje postupné oteplování a jak je známo, město vyhřáté slunečními paprsky si dokáže teplo podržet hezky dlouho.

POZOR
I kdyby se vám zdálo, že je poměrně chladno, chlaďte si zátylek tím, že si jej na občerstvovačce či osvěžovačce namočíte, nebo si na něj chvilku přiložte houbičku, namočenou ve vodě, která vám bude nabídnuta k setření potu.
Hodně kolapsů při maratonu nezpůsobí dehydratace a vyčerpání, ale velkou měrou se na nich podílí právě přehřátí. Praha je pro tento typ kolapsu ideální tím, že leží v uzavřené kotlině, tudíž je zde omezeno proudění vzduchu. I když bude zítra chladněji, dá se předpokládat vzhledem k předešlým dešťům, že bude poměrně vysoká vlhkost vzduchu, která bude mít za následek trošku horší vstřebávání kyslíku, pak je k tomu nutné připočítat závodní stres, i tohle se projevuje na přehřívání organizmu, které můžeme regulovat nejúčinněji právě ochlazováním zátylku. Pokud na to zapomenete a najednou začnete mít pocit malátnosti, hned při příští možnosti, na první občerstvovačce, či osvěžovačce zátylek ochlaďte, v tomhle případě požádejte, jestli tam nemají opravdu studenou vodu. Do ní namočte houbičku a tu si zastrčte za límec v oblasti zátylku a nechte chladit. Pokud už to bude akutnější, zajděte za zdravotníky, aby vám zátylek ochladili pomocí spreje určeného k obstřikům. Než vše začne působit, raději pár minut jen jděte. Tělo se s tím lépe vypořádá a vy pak sice s malým zpožděním, ale po svých dosáhnete cíle.

Kdyby vás nebo někoho na trati přeci jen postihla nevolnost způsobená přehřátím, pak se na to alespoň teoreticky připravte, zde máte návod JAK.

Nehoňte každou vteřinu, honěním se za vteřinami nejeden běžec skončil pár set metrů před cílem!

Miloš Škorpil foto
Premiéroví vodiči na Olomouckém půlmaratonu Premiéroví vodiči na Olomouckém půlmaratonu Premiéroví vodiči na Olomouckém půlmaratonu

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (1 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

HankaTrneckova | 25. 6. 2010 20.23 hod. | 158.194.183.xx
Parádní představení vodičů ;o) Už se těším, jak se chytím za Pavla do háku na čas pod dvě :o)
Hodně štěstí na trati všem!

MichalzPejru | 25. 6. 2010 15.36 hod. | 195.191.204.xxx
Díky za přání, ať nám to tam letí dobře všem vespolek. Hezké poběhání!

Pavel | 24. 6. 2010 16.27 hod. | 89.190.64.xxx
Skoda, ze jsou vodici jenom tri. Mam ambice nekde lehce pod 2:30, takze vodice na 2:00 bych se dlouho neudrzel :-)

No co, strihnu si to na vlastni triko. Kazdopadne vodicum preji hodne stesti :-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecké akce

všechny články Běžecké akce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků