logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Chronické poranění kotníku? Jak vyléčit?

Chronické poranění kotníku? Jak vyléčit?

Je problematické odpovědět na tuto otázku. Moji klienti se rekrutují právě z těchto „nevyléčitelných pacientů“. Bohužel. Bohužel můj způsob léčby za použití nejmodernějších poznatků medicíny zdravotní pojišťovny v ČR neplatí a tak ke mně lidé přijdou jako k tzv. poslední instanci.

Sportovec – biochemická soustava

Nevyléčitelné , nehojící se poranění neexistuje. Existují jen nesprávně léčená poranění. Přestože způsob léčby, kterou provádím a vyučuji, je léta znám, existuje v osnovách na lékařských fakultách (ale ne jako celek), praktické použití moc nevidíme ... až na péči o profesionální sportovce. Nahlédnete-li do zákulisí jejich přípravy, tak posledních deset let přineslo obrovský posun. Nejedná se už jen o faktický silový trénink, sledování funkce svalů, metabolizmu – iontů, cukru apod … ale i o opravdové procvičování senzomotoriky, propriocepce. Funkce těla! Sportovec je z tohoto pohledu již jako biomechanická soustava viděn … a to je dobře. Tyto metody byly zavedeny díky modernímu zkoumání na klinikách sportovního lékařství. Bohužel sportovní lékaři pokládají sportovce za absolutně zdravé. V praxi, konkrétními lékaři je pak vedena příprava jako kolektivní! To je sice správně, nepočítá se však s tím, že si bohužel už mladý sportovec v juniorském věku pěstuje své postupně progredující svalové (nebolestivé) reakce a funkční dysbalance … a ty se přes tuto již moderní péči a snahu zhoršují a zhoršují … byť dlouho bez projevu charakteru bolesti či zánětu.

Sebediagnostika – prevence zranění

Naše tělo funguje na základě mechanických zákonů. To si lidé i většina lékařů nechtějí nějak uvědomit. Je to proto, že se nejedná o klasickou mechaniku, ale o biomechaniku. Naše tělo díky pružné reakci tkání něco vydrží. Protože však máme dvě nohy, hodně sedíme, máme málo pohybu a prakticky neznáme zásady prevence (a hlavně prevenci neprovádíme), byť určité povědomí například o existenci kvalitní obuvi, správné matrace na spaní, správné židle k sezení u počítače … atd. atd. máme, tak prostě jednou porucha funkce přijít musí. Je to však pro nás vždy překvapení. Prostě s tím nepočítáme. Bolest – konkrétní bolest – je již relativně pozdní příznak toho, že naše tělo nefunguje tak, jak má. Proto jsem před časem psal o možnosti sebediagnostiky funkce těla – svého těla, funkce svalů a kloubů pomocí správného sezení. A tím o včasném započetí nejen léčby,ale i předcházení vlastně již očekávaného zhoršování – čekání, kdy přijde bolest, kdy přijde zranění.

Nikdy není pozdě začít správně léčit, zastavit proces, který bez naší preventivní snahy – bez cvičení, bez ergonomie a bez využití mechanických podpůrných pomůcek – vede jen a jen ke zhoršování stavu našeho těla, k tzv. degenerativním změnám (část je jich tzv. arthroza – ale existuje více možností těchto změn). Tělo samozřejmě stárne, ale podstatnější pro schopnost pohybu, pro klouby a páteř je stárnutí neřešených poruch. Problém je, že naše tělo opravdu hodně vydrží, takže se léta ony poruchy vyvíjejí bez bolesti.

Ještě k sebediagnostice – psal jsem o kontrole pomocí schopnosti správně sedět, ale snad nejjednodušší pomůcka je prostý pohled do velkého zrcadla, kde můžeme vidět svoji postavu. Porucha v těle se vždy ukáže. Často jako asymetrie boků, někdy asymetrie ve výšce ramen. Vždy však ještě dříve, než začne něco bolet. A tehdy by to měla být výzva udělat něco pro aktivní zlepšení.

Chronický kotník – léčení – běh na dlouhou trať

Tak stručně k onomu chronickému kotníku. Stejně to ale může být chronická Achilovka, opakované bolesti kolenního kloubu, byť všechna vyšetření včetně RTG a CT či MRI jsou bez patologického nálezu.
Postavení kotníku je vždy primární příčinou, příčinou vrozenou, méně často poúrazovou. Obě však můžeme zlepšit správnou oporou pomocí kvalitních bot a individuálně upravenými vložkami v nich. To je část řešení problému. Léčba nemůže končit předepsáním vložek do bot. Bez korekce postavení nohy však neuspějeme s další léčbou! Další léčba však vyplývá z důsledného vyšetření statiky těla a jeho funkce. Léčba porušené funkce bederní páteře, napravení a rozcvičení postavení pánve, tím vyrovnáním rozdílu v délce dolních končetin, to je druhá podstatná a nedílná část léčby potíží s koleny, Achilovkami či kotníky. Rehabilitační či fyzioterapeutická práce však nepřinese zlepšení trvalé. Dlouhodobě porušená funkce v kloubech bederní páteře a pánve přinesla i svalovou reakci, dysbalanci. Na znovuobnovení svalových změn musí přispět i pacient spoluúčastí – každodenním cvičením.

Přijde-li zranění (často však i bez zranění – jen následkem dlouhodobé dysbalance), následuje porucha propojení mozku (míchy) a našeho stereotypu chůze a běhu. Vše, co jsem uvedl, umí naši lékaři změřit, konkretizovat. Úspěch však přinese pouze současné zlepšování na všech těchto třech frontách. Nevyléčí ani injekce, ani správné vložky do bot … ani pouze cvičení, byť správně indikované. Ani správná židle či matrace v posteli.
Je paradoxem doby, že správnou léčbu, ideálně předcházení problémům,tím pádem vlastně předcházení budoucí léčbě ... může provádět jen opravdu dobrý, znalý a zkušený lékař či fyzioterapeut. Pokud totéž chce dělat tým lékařů, tak nepochodí!!! Jedině, pokud tým lékařů současně vyšetřuje, současně léčí a dobře kooperuje. Je proto paradoxem, že např. bohaté sportovní kluby či konkrétní vrcholoví sportovci používají z těchto moderních znalostí hodně … a přesto úrazy na připraveném terénu přijdou a předčasný konec kariéry sportovce stejně bude. Je to jen díky pozdnímu použití a nesprávné koordinaci těchto vlastně preventivních postupů na léčbu již velmi pokročilých stavů. A to lze změnit u mladých sportovců, a to nejen u sportovců profesionálů.

Komplexní – individuální přístup lékaře i pacienta – jediná cesta z problému

obrázek

Použití kinesiologického vyšetření na pohyblivých pásech s použitím videokamer s rozfázováním pohybu, použití různých tenzometrických desek či pásů, použití dalších moderních metod – termovize apod., toto vše přineslo pochopení, co se s naším tělem děje. Určitě v tom budou lékaři výzkumníci na fakultách sportu pokračovat. Bohužel, i kdyby toto vyšetření bylo dostupné i pro hobby-sportovce, pro fotbalisty okresního přeboru, pro nesportující populaci, stejně by to nebylo řešení. Proč? ... Za několik dní dostaneme ze stejného vyšetření u stejného člověka úplně jiný výsledek. Někdy dokonce hned za pár hodin. V našem těle se vše mění dle naší činnosti. Proto tato komplexní a drahá vyšetření nemohou být pro běžnou praxi přínosem. Zkušený fyzioterapeut či lékař musí totéž vyšetřit svým pohledem, prohmatáním, vyšetřením pohybu, svýma očima a rukama za 20 minut!!! A při každé kontrole totéž opakovat, aby viděl zlepšení, případně aspoň posun k zlepšení a mohl motivovat dál, pokračovat v terapeutickém plánu, který je sice vlastně pro všechny stejný, ale ne v čase, ne v konkrétním postupu.

Aby tohle naši lékaři dokázali, tak musí mít dostatečné vzdělání, doškolení a dostatek času na ně. To už je ovšem spíše otázka pro politiky, jak toho dosáhnout, aby lékař měl na pacienta čas a přitom byl dostatečně finančně ohodnocen, aby se nemusel „honit“ za výkony ... atd.

NAPRAPATHY

Jiří Marek foto
  • přečteno: 29307/28105×, 4 komentáře
Chronické poranění kotníku? Jak vyléčit?

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (14 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Zdeněk | 5. 3. 2014 19.46 hod. | 95.85.195.xx
Prevence podvrknutí kotníku má dva aspekty: technické a anatomicko-fyziologické. První z nich zahrnuje psychickou a fyzickou část co a jak dělat. Druhou z nich je, otázkou tkání a jejich funkcí.
Začněme od té nejjednodušší a ta je tkáně a jejich funkce. Hlavní věcí je, že tkáně (kosti, svaly, šlachy, vazy) jsou dobře vyvinuté na to, jak zvádat tělesnou hmotnost jedince v průběhu podpory na zemi. Technika vašeho běhu (tedy správná technika) zahrnuje nejen interakci s povrchem při podpoře, ale také odchylky tohoto povrchu (nerovnosti). V podstatě jde o posílení těchto tkání kolem kotníku, speciálně navrženými cvičeními (nikoliv obuví s tlumením). Uvést přehled takových cvičení je opravdu nad rámec a snadno si je v dnešní době zjistíte na internetu. Jde o tzv. cvičení na posílení stabilizačních svalů a co je důležité nejen tato, ale i jiná cvičení by jste měli být schopni implementovat do vašeho běhu, jedině tak budete schopni v budoucnu odhalit pohybové odchylky.. Je zbytečné konstatovat, že samotná cvičení nestačí, aby se zabránilo podvrknutí kotníku a tedy zranění. Pokud dojte k takové situaci a špatné umístění, postavení kotníku při běhu, pevnost tkání by měla odolat. V případě neuvolnění svalů v oblasti kotníku, překročíte kapacitu odolnosti tkání při podpoře a zranění se stává mnohdy nevyhnutelné, stačí k tomu jen nerovný povrch. Takže co by bylo řešením? No, musíme se vrátit k prvnímu aspektu: psychické a fyzické části. V zásadě jde o to, co dělat, když k podvrknutí kotníku dojde anebo se na to jen připravit?
První věcí je, jste-li připraveni ukončit podporu a přesunout tělesnou hmotnost mimo zatíženou nohu, zvedněte nohu ze země okamžitě, rychleji, než za normálních podmínek. To vám pomůže vyhnout se přetížení tkáně v oblasti kotníku. Ano je to těžké, zejména psychicky, ale je to asi jediná a správná věc, kterou můžete v ten správný moment udělat.
Pokud máte vážně vymknutý kotník, kde se vyžaduje zvláštní průběh léčby, doporučují se speciální cvičení místo odpočinku, samozřejmě v rozsahu, který pro vás nebude utrpením, bez použití ledu a léků.
Pamatujte si: led a léky váš poraněný kotník nerozpohybují, bude jen a jen v cvičení.

petr | 27. 12. 2013 14.41 hod. | 88.101.210.xx
No tak je to jen reklamni clanek takze vice u pana doktora v ordinaci :-)

Ondřej | 12. 12. 2013 20.24 hod. | 78.45.201.xxx
Tak jsem to poctivě dočetl až do konce a mohu zodpovědně říci, že jsem se nic nedozvěděl.

Ladislav Špelda | 8. 5. 2012 7.05 hod. | 90.179.47.xxx
Takovýto článek může napsat se zákl.vzděláním každý. Vše konkrétní zde chybí ,nosím dobrou obuv ale zánětu snad dříve získaného kombinací opakovaných zvrtnutí(velmi uvolněné vazy již od nar.)a těžké plísnňové nákazy na prav.chodidle s totálním defektem nehtů i po důkl.manikůrách recidivující.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běžecká zranění

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas82
Asics113
Brooks16
Inov-850
Icebug5
Hoka One20
Mizuno49
Newton3
NB21
Nike48
Salming326
Salomon38
Scott2
Vibram Fivefingers6
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce44
Běhám bos, bot netřeba13
ON6

kde se diskutuje

  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Katko držím palce a těším se na zprávy, jak to jde. »
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Dobrý den, pane Škorpile, moc děkuji za tréninkový plán, pokusím se ho bezezbytku dodržet:-). Pak…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků