logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Nejlépe natrénujete na příští běžeckou sezónu v domácích podmínkách

Nejlépe natrénujete na příští běžeckou sezónu v domácích podmínkách

Vím, že asi nepatříte k těm, kteří by uvažovali o zimním běžeckém soustředění někde v teplých krajích a vyšších nadmořských výškách, třeba v Keni nebo v Jihoafrické republice či kdekoliv jinde, ale pokud by vás to jen trošku napadlo, tak věřte, že by to nebyl zrovna dobrý nápad. Pokud byste chtěli jet do těchto pro nás exotických zemí za turistikou, je to v pohodě, ale jinak si dost koledujete.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. V čem je problém?
  2. Proměňte naše zimní podmínky ve výhodu
  3. Vrátím se ale ještě k těm negativum a tomu, co mohou zpětně vyvolat
    1. Velký časový posun
    2. Jiné klimatické podmínky
    3. Jiná strava
    4. Jiné složení pitné vody
    5. Nepřítomnost hygieny

V čem je problém?

Těch problémů, s nimiž se člověk setká, je více, ale ty hlavní jsou:

  • velký časový posun
  • zcela jiné klimatické podmínky
  • jiná strava
  • jiné složení pitné vody
  • v podstatě nepřítomnost hygieny

Všechny tyto body se mohou a většinou vážně podepíší na vašem zdraví a vaší fyzické kondici po návratu domů. Podmínky, za nimiž byste jeli, většinou vyhovují vrhačům, nebo sportovcům provozujícím technické disciplíny, ale běžcům (od 800 m a delším) to prostě nesvědčí.

Proměňte naše zimní podmínky ve výhodu

Asi znáte to okřídlené „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti." Pro běžce to platí v té nejvyšší míře. S čím horšími podmínkami se doma při přípravě perete, tím budete v létě zocelenější a silnější. Podívejme se na to třeba takto:

Zima – člověk je nabalený jak pumpa, je nemotorný, ke všemu to klouže, kruci písek, co je toto za výhody?

A přeci jsou. Když i v těchto podmínkách dokážete plnit tréninkový plán, tak co potom až se klimatické podmínky zlepší a vy odložíte pár vrstev oděvů – pak budete přímo lítat. Pokud se vám to smeká, použijte nesmeky nebo běžecké boty s technologii proti smekání se, tím snížíte možnost zranění na minimum.

Vrátím se ale ještě k těm negativum a tomu, co mohou zpětně vyvolat

Velký časový posun

Několikadenní únavu, čím déle budete pobývat ve vzdáleném časovém pásmu, tím déle se budete vracet do normálu.

Výsledkem bude velká únava a nemožnost trénovat. Pokud byste v době, kdy se budete s časovým posunem srovnávat, kvalitně trénovali, budete si koledovat o únavový syndrom, s nímž se pak můžete potýkat i několik měsíců!

Jiné klimatické podmínky

Co dokáže udělat s člověkem a jeho imunitním systémem přesun z tepla do zimy, asi nemusím moc rozvíjet.

Výsledkem pak bude buď onemocnění, v „lepším případě" dlouhodobější únava!

Jiná strava

O tom, že Středoevropan by měl jíst produkty – zejména co se týče ovoce a zeleniny – vyrostlé a vypěstované v Evropě už se ví dlouho. K tomu si přidejte jinou kuchyni, která vyhovuje místním lidem, protože jsou na ni zvyklí, mají pro její trávení v těle příslušné enzymy. Našincům možná bude chutnat, ale pokud jde o doplnění energie, už to bude slabší.

Výsledek – únava!

Jiné složení pitné vody

Každá půda má jiné složení, to pak má vliv jednak na přítomnost minerálů v potravinách, ale také ve vodě.

Výsledkem dost často bývá silná dehydratace právě z těchto důvodů. Tato dehydratace není způsobena nedostatkem příjmu tekutin, ale jejich sníženou možností je v těle udržet. Chybí totiž příslušné držáky – minerály. Výsledkem pak je, jak jinak, dlouhodobá únava!

Nepřítomnost hygieny

Co to způsobuje, je nasnadě – střevní problémy – dehydrataci, celkové vyčerpání organismu – dlouhodobou únavu!

Myslím si, že více netřeba dodávat. Toužíte-li po tom dobře v zimě natrénovat, jeďte do českých či slovenských hor. Dobře se oblečte a obujte, a pěkně si zamakejte. Jiná cesta totiž ke kvalitní formě na jaře a v létě nevede.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (7 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Petr Horák | 19. 11. 2016 11.27 hod. | 78.45.184.xx
Jediné, co by se mi někdy líbilo, je vícedenní běžecký kemp ve vyšší nadmořské výšce – nad 2000 m.

Petr | 17. 11. 2016 13.44 hod. | 109.81.208.xxx
Také souhlasím.Každé roční období je běh jiný a to je velmi dobře.

petr | 7. 12. 2010 16.02 hod. | 213.220.209.xx
Naprostý souhlas

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Pavle, díky za tvůj příběh, jsem moc rád, že ti běh pomohl vrátit se do života a měl bych na tebe…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků