logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Snow nordic running: dva běhy v jednom

Snow nordic running: dva běhy v jednom

V tomto období se normálně a bezpečně běhat nedá. Pokud vám už z hrabání se ve sněhu hrabe a jste normální, takže netrávíte na běžeckém pásu víc než dva tréninky týdně, mám pro vás tip na zajímavou metodu, zpestřující jinak nezajímavý zimní trénink.

Jde o normální zimní běh (= v běžeckých botách, ne na lyžích), doplněný o používání běžeckých hůlek. Je to tedy vlastně jakási zimní (přesněji řečeno sněhová) běžecká obdoba nordic walkingu, neboli severské chůze s holemi. Protože u nás tato varianta zatím nemá žádné označení, nazývám ji nově snow nordic running.

V dnešní době elektronické komunikace, typické zkracováním slov a jejich spojováním do novotvarů, by se ale spíše mohla ujmout nějaká jeho zkrácená podoba, která v sobě všechna tři slova navrhovaného označení obsahuje. Co třeba snorun? Výslovnost tohoto výrazu by vyzněla podobně jako snow-run, což jistě není od věci; v psané podobě pak zůstává jádrem spojení nor-run, tedy severský běh.

V posledních týdnech se snorunu intenzivně věnuji a mám s ním jen ty nejlepší zkušenosti. Pokud by vás zajímaly, tak souhrnně a se všemi důležitými podrobnostmi je popisuji v rozsáhlejším článku, který vyjde v nejbližším čísle časopisu RUN 20.ledna. Prozatím alespoň několik nejdůležitějších poznatků, rad a upozornění:

obrázek

  • snow nordic running se dá praktikovat všude tam, kde z různých důvodů nemůžeme lyžovat na běžkách – nejčastěji na cyklostezkách a parkových cestách
  • výraznou výhodou – ale ne podmínkou – jsou krosovky, tedy běžecké boty se vzorkem pro běh v terénu a na sněhu (já osobně mám adidas Kanadia TR3 GTX a mohu vřele doporučit – drží výborně)
  • hůlky úplně stačí obyčejné běžecké (= klasické, ne na bruslení), ba naopak jsou lepší než případně ty na nordic walking – mají totiž zahnutý bodec, určený pro šikmý zápich, a sněhové talířky
  • ideální je běhat s nimi na usazené podkladové sněhové vrstvě o tloušťce minimálně 5cm, lépe 10 až 15 cm; v příliš hluboké vrstvě čerstvého sněhu (nebo naopak v úplná čvachtě) nám ani hůlky nebudou nic platné
  • důležitá je délka hůlek: měly by být o něco kratší než správné hůlky na běžky (ty jsou těsně nad ramena, měříme-li v místnosti), nejpřesněji je to k důlku mezi hrudní kostí a"ohryzkem“
  • hůlku stiskneme středně silně, tedy ne"jenom jako“, ani vší silou; dobře provedený úchop zaručuje, že sílu naší paže převádí při záběru řemínek (poutko) na horní straně ruky správným způsobem do hůlky, která ji pak přirozeně uzemňuje a umožňuje nám tím se odrazit
  • hlavní výhody: přirozeně posilujeme, intenzivněji dýcháme a podáváme vlastně dvojnásobný výkon – dole běžíme (nohy) a nahoře"jedeme" na běžkách (paže + trup)
  • hlavní nevýhody: jsme tím pádem dříve unaveni (na rozdíl od obou druhů běhu si ani chvíli neodpočineme), můžeme pak tedy např. o hůlku zakopnout nebo se s ní zranit – z kopce jimi nepřibržďujeme!!
  • vhodnější je trochu delší a pomalejší běžecký krok, u rychlých a krátkých škorpilovských krůčků nebudeme stíhat zapichování hůlek

Kůtkovský závěr: díky snow nordic runningu už se nemusíte bát psů (jste ozbrojeni, takže se budou bát oni vás), ani běžet do neznámého lesa (když zabloudíte, snadno si pomocí hůlek ulovíte lesní zvěř :))

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 13544/13181×, 3 komentáře
Snow nordic running: dva běhy v jednom

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (3 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Roman | 18. 12. 2010 21.32 hod. | 85.248.24.xx
No, ja som akusi obdobu toho skusil pri prvom snezeni a doporucujem. A aby mi na nohy nebolo zima, tak som radsej obul normalne turisticke topanky. Lesny treningovy okruh (cca 7km) tak nabral uplne ine rozmery ako v lete a lahkych bezeckych topankach :-)

12Honzade | 17. 12. 2010 22.39 hod. | 217.195.170.xx
Zase jsi o kus napred.. Sakrys, takhle ti nebudu dustojnym partakem na 1/2 PIMu! Honem jdu shanet hulky a do toho!

Milan Kůtek: No ještě si to radši rozmysli: nevíš, co tě čeká! Neunikneš totiž pozornosti všímavých občanů a budou na tebe – stejně jako už několikrát na mě – volat „Pane, zapomněl jste si lyže!“

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běh s holemi

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Pavle, díky za tvůj příběh, jsem moc rád, že ti běh pomohl vrátit se do života a měl bych na tebe…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků