logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Od hobíka přes blázna k ultramaratonci

Od hobíka přes blázna k ultramaratonci

Mám za sebou 4 týdny běhání. Od bodu nula – tedy první lednové středy – jsem de facto s běháním začal, protože tréninkové dávky Milošova ultramaratonského tréninku jsou příliš vzdálené mému dřívějšímu šourání.

Chvála bláznovství

Nejčastější reakce na můj záměr absolvovat ultramaraton (tak z 90 %) obsahovala slovo blázen. Není to zrovna povzbuzující, nicméně pochopitelné, a podobně bych reagoval i já, kdybych právě tím bláznem nebyl já sám.

Čtyři týdny tréninku mi uplynuly nesmírně rychle, udělal jsem si porovnávací tabulku"plán vs. skutečnost“. Tři týdny se mi navyšovaly tréninky, z prvních 60ti kilometrů jsem byl ve třetím na osmdesáti. Velkým překvapením bylo, jak viditelný je pokrok a jak rychle jsem si na dlouhé běhy získal návyk.

Jak jsem psal v předešlém článku, obvykle jsem po necelé půlhodině běhu přemýšlel, jak bych jej co nejrychleji ukončil. Ne tak teď. Nyní se ta doba více než zdvojnásobila, ale stejné to není. Zmizela ona nechuť, otrávenost a chuť zastavit se, sednout si.

Běží se mi teď příjemně, s radostí, cítím endorfiny, a celkový dojem mi kazí jen bolest kloubů – kolena a kotníky. Miloš prohlásil, že se klouby takové námaze brání a musí si zvyknout. Zatím jde jen o nepříjemnost, doufám, že to nepřejde do roviny bolesti a já nebudu muset své snažení předčasně ukončit. Naštěstí po delším výběhu stačí jeden den regenerace a vše je v pořádku.

Vlastně až na pravé koleno. S tím jsem měl v mládí problém, neb' jsem si s ním při fotbale nějak škubnul. Vytáhli mi tehdy trochu vody, ale jinak mi nic nebylo – kromě bolesti a nemožnosti se na nohu postavit.

První 3 týdny byl limit plněn bez jednoho, dvou kilometrů, ale už ve čtvrtém se mi nahromadila práce a já raději dal přednost jí, než běhu a hlavně pak spánku. Najednou jsem byl na polovině – namísto 85 jsem uběhl jen 48 km ve třech dnech. Miloši, neděláš mi radost … měl bys zabrat …

Ale našel jsem si výmluvu: Už před plánem uběhnout ultramaraton jsem si koupil měsíční kurz bootcampu, a tak jsem si řekl, že týden pátý bude co do tréninku mnohem náročnější ... a taky že jo, začíná se pěkně zostra. V neděli jsem si lehce zaběhl 20 km, v mraze, navíc na rozfoukané Ladronce. Potěšilo mne, že tam pobíhala spousta jiných bláznů – sem tam i ve dvojici či trojici – a dali tak přednost sportu před nedělní vepřovou se zelím.

Hned v pondělí ráno jsem vstával před půl šestou a hurá na bootcamp. Ten pak mám ještě v úterý a čtvrtek, a to po čtyři týdny.

Nejen během živ je člověk

Bootcamp je vůbec zajímavý kurz. Měl jsem o tom povědomí z několika článků na internetu, a taky od kolegy z týmu dračích lodí, který po dvou, třech měsících návštěv kurzu významně pohnul se svou kondicí směrem k supermanovi. Kolega v práci naproti tomu bootcamp haněl, že nemíní vstávat na půl sedmou, aby pak na něj hodinu a půl někdo hulákal.

Oba faktory na bootcampu jsou, i když ta buzerace není tak hrozná. Na dnešním tréninku nás bylo 6, a jak jsem pochopil, jen jediný byl bootcampu znalý. Ostatní jsme byli ucha. Trenér náplň tréninku popsal jako: dnešek bude"běhací" a do toho si sem tam zacvičíme. Vnitřně mne to trochu uklidnilo a říkal jsem si, že bych měl být díky posledním týdnům vcelku dobře připraven.

Přímo skvělé bylo, že po jednom kilometru jsme se dobře protáhli a prošli základ běžecké abecedy. Tělo se takhle brzo ráno nastartovalo, a když jsme vyrazili, byl jsem plný elánu. To skončilo po půlminutě, kdy jsme se dali cestou od rybníka směrem k sídlišti do prudkého kopce. Počítal jsem, že naším hřištěm bude právě rybník, který sem tam obkroužíme a v zastávkách se budeme věnovat posilování – jenže … jenže po prvním kopci, kdy se skupinka dost roztrhala, já byl vpředu a očekával, že ten kopec byl trenérův úlet a myslel si, že se hned vrátíme, jsme běželi dál podél sídliště do polí a luk.

V okolí Hamerského rybníka je spousta kopečků, které trenér umně vyhledával, a já měl pocit, že v podstatě pořád běžíme do kopce. Ještě před rokem jsem cokoliv mimo ideální rovinu s mírným nakloněním nazýval kopcem a okamžitě začal funět. Začal jsem do nich více běhat a se sousedem biatlonistou občas vybíháme schody. A hned to sklidilo své ovoce. Už v polovině tréninku, kdy se vybíhal opravdu nepříjemný táhlý kopec, jsem s trenérem držel krok, resp. tempo běhu jen já, ostatní museli měnit tempo na chůzi.

A trenér, i když tímto způsobem jako student Krhounek šplháte, vás odmění tím, že si čekání na zbytek zpestříte třeba během pozpátku a krátkými sprinty. Běh zasněženou krajinou jsme střídali v zastávkách posilováním s gumovým švihadlem. A to bylo tedy něco, co jsem si umanul, že začlením do vlastního tréninku. Na posledním Milošově tréninku v Krči jsem se ptal na cviky na záda a ramena. Asi to zná každý běžec, který neposiluje – po nějaké době bolí mezilopatkové svaly, ramena a co já vím co ještě. Na zastávkách – většinou u zábradlí, abychom se mohli zapřít anebo"klikovat" – jsme s gumou posilovali ramena, biceps a triceps. Neměl jsem na ty cviky moc síly, a poslední opakování mi ta guma přišla spíš jako provaz, se kterým se nedalo pohnout, ale to bylo právě ono. Celý den jsem pak cítil únavu nejen v nohách, ale právě i v horní polovině těla a jsem přesvědčený, na dlouhé výběhy to bude více než nutné.

Názor odborníka

Miloši, minule jsi mi radil cviky na posilování nohou a teď by mne zajímalo, zda bys mi doporučil nějaké konkrétní cviky na ruce, záda a ramena. Jak jsem ti už říkal, při delším běhu (tedy nad 15 km) mne ramena a mezilopatkové svaly (byť snesitelně, ale) bolí. Mno, a aby to nebylo jen pár"suchých" obrázků, které by případní další čtenáři jen přešli a nevyzkoušeli, zajímá mne, jak je to s během v kombinaci s cvičením na horní polovinu těla. Je dobré si třeba ty střední šestnáctikilometrové běhy v týdnu zpestřit kliky nebo třeba zmiňovanou posilovačkou s gumou?

Miloš Škorpil Martine, je fakt, že když jsem začal běhat maratony, tak mě taky pěkně bolely mezilopatkové svaly, ale i svaly paží, a to přesto, že jsem začal dost intenzivně cvičit ve stejné době jako běhat. Přeci jenom však je ale něco jiného, když pak máš ruce zvednuté 2 a půl hodiny – při maratonu, nebo 24 hodin – při 24hodinovce. Při jedné, kterou jsem běžel v Basileji, mi dokonce ty mezilopatkové svaly praskly a já se vracel domů s modřinou na zádech.

Je fakt, že běžci – vytrvalci většinou posilování moc nemusí, možná se jim zdá, že ti kluci keňský nebo etiopský jsou takový houžve, ale neuvědomují si, že tyhle kluci sice nejsou svalovci, ale mají přirozenou sílu, jak se musí celý život ohánět. Můžeš to udělat tak, že když se budeš vydýchávat v polovině 16ti kilometrového regeneračního běhu, tak můžeš při tom odcvičit cviky, které jsou popsány a ukázány v článku Běh a posilování. Pro ten případ ale bude dobré, když si vezmeš do ledvinky kromě nějakých energetických doplňků a něčeho na pití i Thera-Band (guma na cvičení).

Martin Ševčík foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (3 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

12honzade | 3. 2. 2011 11.47 hod. | 195.113.13.xx
Martine, zcela nezavisle na Tvem komentari jsem si napsal, ze „lama jsem a lama zustanu":), nemyslim si, ze se meni s nejakym poctem ubehanych km. Nekdo je znalec a odbornik uz po prvnich 100 ubehnutych km. Myslim, ze u me ztrata titulu:) hned tak nehrozi.. Jinak letos i s dneskem 370, delam, co muzu, jsem „zodpovedna“ lama:). MSF!

Martin Ševčík | 3. 2. 2011 8.47 hod. | 195.22.48.xxx
Honzo,
ty doběhneš hodně přede mnou (tipuji hodinu a půl). Ty totiž už nejsi v kategorii lama ale v kategorii závodník! Titul lama bys měl vrátit, používáš ho neoprávněně (viz JUDr. Kalvoda).
Ikdyž – i s dnešním bootcampem – mám letos naběháno 296 km, což považuji za hodně vzhledem k svému dřívějšímušourání – kolik máš ty?

Ár Kej | 2. 2. 2011 14.59 hod. | 90.183.77.xx
Koukám, že se tady někdo chystá na mammuty do Novohradek… Tak to konečně uvidim, jak některá individua vypadají naživo! :-D

12honzade | 2. 2. 2011 12.34 hod. | 195.113.13.xx
Kurnik Martine, ty jdes do toho taky pekne ostre..:). Jen sobecky doufam, ze nebudes o tolik rychlejsi, abych mel na Silve (snad vse pujde podle planu) nejakeho partaka. Toz at nam to dobre beha a trenuje… 12:)

Jirka H. | 1. 2. 2011 8.41 hod. | 89.233.144.xx
Jen jeden postřeh od fyzioterapeutky Jitky Stehlíkové, které jsem si loni postěžoval za bolest za krkem a mezi lopatkami. Prý je to slabým břichem – je třeba posilovat břišní svaly ;-) Holt, co odborník, to názor ;-)

fotoMiloš Škorpil: Jirko, s Jitkou si neodporujeme, akorát bych to rád dovysvětlil. Vše se to odvíjí od správného běžeckého stylu viz článek www.bezeckaskola.cz/clanek-743-bezecky-styl-od-hlavy-az-k-pate-bezecky-rok-9-tyden.html. Když člověk neběží rovně, v jedné přímce, ale zkroucený jak § – předkloněný, tak samozřejmě vyvíjí tlak na zádové svaly (celý jejich komplex), čím déle takto běžíš, tím tedy zádové svaly více zatěžuješ. Ty ruce, co uvádím já, však mají taky svůj díl viny. Ale abych to shrnul: Abys při běhu netrpěl, musíš mít v rovnováze celé tělo, to znamená přiměřeně posilovat všechny svalové skupiny, byť to vypadá, že potřebujeme k běhu jen nohy a taky běžet stylově správně.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Ultralama

Ultramaraton

všechny články Ultramaraton

kde se diskutuje

  • Přirozený běžecký styl. Bříško, pata, celá noha, odvalení, zakopnutí, let : Dobrý den, asi to sem moc nepatří, ale chtěla bych Vás poprosit o radu. Od mala nerada běhám…»
  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků