logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běžec-divák

Běžec-divák

Myšlenky na ultramaraton a dlouhé běhání jsou už součástí každého mého dne. Aby ne, vždyť taky běhám skoro denně (i díky bootcampu) a jen výjimečně zařadím regenerační den. A především, konečně mohu bez skrupulí říct: běží mi to čím dál líp!

Cursō, ergo sum

Od začátku ledna si taky v tréninkovém plánu od Miloše eviduji tepovku, tempo a vzdálenost jednotlivých běhů. Zbožňuju takovou evidenci, rád se kochám pohledem na součty naběhaných kilometrů. Než jsem si koupil hodinky s GPS a měřením tepu, naklikával jsem si naběhané kilometry v internetových mapách, abych měl přehled.

Na začátku ultramaratonského tréninku jsem Milošovi psal, jak mi to nejde. Běhávám skoro výhradně volný fartlek, musím se cítit příjemně, nezadýchat se, když běhám… Proto jsem taky za ta léta nikdy nedošel k nějakému významnému zlepšení. Ne tak teď. V lednu si do mne Miloš rýpnul, že nemám žádnou fyzičku, a že jsem na tom bídně, když jsem mu poslal pár výsledků. Po sobotním dvaatřicetikilometrovém běhu už mi na tepovku a tempo napsal: „Tak to má být.“

Vím, že v porovnání s jinými běžci je to ještě slabota ... třeba s 12Honzou (běžcem-závodníkem, kdysi známým pod přezdívkou lama), který na svém blogu ohlásil již minulý týden uběhnutou týdenní stovku … jen tak mimochodem, jakoby nic.

I přes to všechno málo, je ten vývoj tepovky a zrychlení tempa vidět a kdyby to šlo po takových krůčcích stále až do dne D, budu nadmíru spokojen. Těší mne to a rád se těm pokrokům po letech krnění divím.

Kdysi dávno jsem při vysoké brigádničil v jedné malé reklamní agentuře, a majitel a šéf v jedné osobě si přivezl nové sportovní auto. Jeho malý, čtyřletý syn s úžasem a úpřímností sobě vlastní vykřikl: „Táto, to je fáro, tož, to su teda divák!“

Divím se, tedy jsem

Ze mne se teď ten divák stal. V sobotu jsem vcelku bez problémů uběhl za Prahou něco přes dvacet, pěkně foukalo, tak jsem se raději skočil převléknout do suchého a teplejšího, a vůbec mne, jak bych to očekával dřív, nenapadlo byť jen pomyslet, že bych už nevyběhl a svůj plánovaný běh nedokončil. Pravda, už mi to pak moc nešlo, ztuhnul jsem a tělo si vyžádalo přestávku, kterou jsem využil k protažení. Pak jsem ale bez problémů vymýšlel trasu a okliky, abych kýžené kilometry naběhal.

Po běhu mi nohy nadávaly, co že jsem si to na ně vymyslel. Na druhý den ale vše zapomněly, a cítil jsem jen bolest v pravém koleni.

To mé pravé koleno je prevít. Ještě jsem se nedostal k návštěvě lékaře, a vcelku se obávám, co mi řekne. Bolí teď pořád. Vyvolává mi vzpomínku, když jsem si ho zrušil při fotbale. Vzpomenu si ale taky na Štefanův článek o jednadvacetihodinovce, kde popisoval, že vždycky něco bolí. Teď koleno, příště třeba něco jiného a tak to bude v pořádku.

Od minulého úterý nosím na krku Phiten a koleno se začíná lepšit. Nevím, nakolik se koleno uzdravilo z nějakého zánětu, rozhýbalo větší dávkou běhů anebo zapůsobil obojek, ale významný posun se udál. S určitostí mohu říct, že při běhu mne nebolí vůbec. Obecně mi teď dělá běh menší potíže než chůze.

Nemáte někdo zkušenosti s potravinovými doplňky na klouby? Ideálně bych uvítal něco 100% přírodního. Koukám už se po obchodech jestli mě něco nepraští do očí. Strava, resp. chutě vůbec se mi taky začínají měnit. V blízkém hypermarketu chodím mlsně kolem paštik. Míval jsem k nim díky školním svačinám odpor, navíc játra a jiné vnitřnosti mám v hlavě zapsané v kolonce „Nejíst!“.

Miloš to hned vysvětlil nedostatkem čehosi v organismu a v dalším dni napsal na toto téma motto dne. Je fakt že dříve zavrhovaná „zabíjačka" už mě neodpuzuje tak jako dřív, a okem lovce jsem už pozoroval tlačenku hned vedle paštik. Ten aspik by asi koleno uvítalo …

Názor odborníka

Miloši, četl jsem článek o zavařování konzerv, rozmanitost ve stravě moc nemám, tak mi aspoň obecně řekni, jak moc jsem na tom špatně při tomto – jinak běžeckém(?) – jídelníčku:

  • snídaně: 200 g oříškové müsli, 1 l černý čaj – 20% denní dávky (dd)
  • oběd: těstoviny nebo rizoto nebo ryba nebo kuřecí maso – 30 % dd
  • svačina: čerstvé ovoce a zelenina, voda – 20 % dd
  • večeře (po běhu): zeleninový salát, sýr nebo pečivo nebo jogurt, mléko nebo zelený čaj – 30 % dd

Miloš Škorpil Martine, pokud jde o skladbu jídelníčku jako takovou, tak bych řekl, že je odpovídající, tomu co by člověk trénující na Mammut ultramaraton měl konzumovat. Pokud jde o ty doplňky stravy ve vztahu ke kloubní výživě, tak mě napadl jeden vitamin, který je naprosto nepostradatelný pro tvorbu kloubního kolagenu a tím zázrakem není nic jiného, než všem dobře známý vitamin C.

Vitamín C navíc hraje velmi důležitou roli i při vstřebávání vápníku, takže pokud hledáš nějaký přírodní prostředek, k řešení problémů s kolenem, tak bych doporučoval šípkový čaj.

Ještě bych chtěl odkázat tvou pozornost a pozornost tvých čtenářů k článku Běhání na sněhu a v zimě – výživa

Martin Ševčík foto

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (2 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jiří U. | 6. 4. 2011 22.58 hod. | 85.162.63.xxx
Martine, k tomu Phitenu – taky jsem si ho pořídil. Pět týdnů mě bolel sval na noze. Pak jsem nasadil Phiten a vše OK. Ale! To Ale jsem se snažil popsat na svém blogu na www.jiriugo.blogspot.com/2011/04/fenomen-phiten.html. Nechci to shazovat, jen na to dávám pohled z vlastní zkušenosti.

fotoMartin Ševčík: Mno, mně se spona taky zničila po dvou měsících. Praskl jeden zobáček den před půlmaratonem, tak jsem to natvrdo slepil vteřinovkou a už ho nesundám do konce života mého nebo Phitena.
Co se týče titanu – jestliže jde o mikročástice, pak je jasné, že nebudou vidět okem (mikro vs. makro). Takže pokud nebudeme zkoumat pod mikroskopem, těžko zjistíme pravdu.
Já s tím mám dobrou zkušenost – prostě mne koleno přestalo bolet a možná je to jen náhoda, možná placebo, ale důležité je, že to pomohlo.
Co se týče dovozů zvenku (ale i nákupů tady), bohužel rozdíl mezi nákupem padělku a pravého zboží nepoznáme. Svět i české eshopy jsou zaplaveny padělky a pokud se nekupuje přímo od výrobce, není žádní jistota.
Tebou zmiňovaná cena je ale dost podezřelá.

12honzade | 15. 2. 2011 15.37 hod. | 195.113.13.xx
:), zpivak to nevim.. ale srandovnik jsi urcite:), staci te cist.. Tak at ti to zustane. 12:)

Martin Ševčík | 15. 2. 2011 11.26 hod. | 195.22.48.xxx
Honzo, zpivák už moc nejsem kvůli tréninku. Pivo si dám maximálně jedno do týdne – a po běhu. :-D

12honzade | 15. 2. 2011 11.14 hod. | 195.113.13.xx
Toz Martine, toz si teda behak! behat kazdy den, bootcamp.. Muj syn, kdyz byl maly tak zavedl jeste dalsi slova s podobnou logikou: Zpivak a srandovnik...
Nejlepsi je byt srandovnik a behak k tomu! Tak at nam to jde. 12:)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Ultralama

Běžecká strava

všechny články Běžecká strava

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Nejlepší způsob, jak můžete zlepšit váš běh, je postavit svůj tréninkový plán na tempu, které jste schopni udýchat : Jsem 50letá ženská, která začala před rokem běhat, aby podpořila dceru a tak mě to chytlo, že se…»
  • TF – laktát – aerobní práh – bod varu : Teprve ve svých 40+ letech začínám zjišťovat co se vlastně děje v mém těle. Dřív mi to běhalo tak…»
  • Nohy hore : Také jsem po 30ti letech začal sportovat. V listopadu 2016 jsem začal běhat a nyní běhám 10-12 km …»
  • Běh v nás probouzí to nejlepší a učí nás naslouchat, vidět, slyšet a konat : Pěkný článek. Mluvíš mi z duše Miloši.Díky. »
  • Běh v nás probouzí to nejlepší a učí nás naslouchat, vidět, slyšet a konat : Krásný článek, i když je napsaný před lety, stále má co říct:-) »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků