logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Vodiči – reálný čas versus oficiální čas

Vodiči – reálný čas versus oficiální čas

POZOR, POZOR, POZOR – věnujte pozornost i poslednímu odstavci

Tak jako po zimě přichází jaro, tak se každý rok objeví otázka na to, zda mají běžet vodiči na reálný čas – čas, který začíná běžet od chvíle, kdy běžec překročí startovní čáru, či na oficiální čas – čas, jenž začne běžet ihned po startovním výstřelu.

Vnímám všechny argumenty pro tu či onu variantu a mohu zastánce té či oné varianty ubezpečit, že jsem o tom už hodně přemýšlel od té doby, co mám vodiče na závodech pořádaných PIMem na starosti, a stále mi vychází, že jediné správné řešení je, aby vodiči běželi na oficiální čas.

Proč je nutné, aby vodiči běželi na oficiální čas

Protože to tak chtějí atletická pravidla

Jediný oficiální čas, který je uznáván, je podle atletických pravidel čas oficiální. Čas reálný je jen pomocným údajem, který běžci či běžkyni řekne, jak dlouho byl na trati vyměřené pro závod. Jistě by vám přišlo absurdní, kdyby se například na MS, ME či Olympijských hrách stalo to, že by cílovou pásku protrhl běžec, který startoval z první lajny, ale za vítěze by byl vyhlášený jiný běžec, který doběhl těsně za ním, ale který startoval z lajny poslední. Tady je to stejné. Pro běžeckou špičku i pro hobby běžce platí stejná pravidla, takže vodič musí běžet na oficiální čas.

Na startu nejsou jen našinci, ale též cizinci

Na startu nejsou jen našinci, ale též cizinci. My se tu nakrásně dohodneme, že Lojza poběží na reálný čas a Honza na čas oficiální. V článku o vodičích o tom napíšeme. Bude to jak v komedii Vrchní prchni: Pěkně si mě prohlédněte, já jsem tady vrchní! V tomto případě – pěkně si prohlédněte fotografii Lojzy, tedy pokud chcete běžet na JEHO REÁLNÝ ČAS, a pokud chcete běžet na oficiální čas, tak si pěkně prohlédněte fotografii Honzy. Ano, mohlo by to být napsáno na rozlišováku – velké RT (real time) a velké OT (official time). Ale to by pořád neřešilo to, že ti, co by běželi s Lojzou, by něco získali, pořád by běželi na JEHO REÁLNÝ ČAS.

Reálný čas je čas individuální – jedinečný

Proti reálnému času vodičů mluví i to, že je na startu 10 000 běžců a běžkyň. Někteří dostanou nižší čísla, protože uvedli u svého času lepší výkon, někteří dostanou vyšší čísla, protože jsou poctiví nebo neuvedli žádný výkon. 500 jich chce běžet za 1:50, je tedy nereálné, aby se okolo vodičů na 1:50 všichni vměstnali, a i kdyby ano, kolik jich bude mít stejný reálný čas, jako vodič za 1:50?

Nepomůže ani to, když si vodič běžící na reálný čas napíše na rozlišovák či balónek, jaké má zpoždění. Ne každý si na startu všimne, jak dlouho po výstřelu probíhal přes startovní čáru. Prostě to, aby vodiči běželi na reálné časy, je naprosto neproveditelné, takže poběží na oficiální.

V jakých koridorech budou vodiči

obrázek

V jakých koridorech který vodič bude, doplním během zítřka, až se všichni odprezentují a budou vědět, jaké mají číslo. Už nyní vám mohu napsat, že já s Honzou Míškem – vodiči 2:30, budeme v koridoru E vzadu, Vladimír Dančo a Petra Kožárová – vodiči 2:10, budou v koridoru E uprostřed, Zdeněk Dančo a Sára s Evženem – vodiči 2:00, budou v koridoru E vepředu, Michal Vítů a Rosťa Tomeš – vodiči 1:40, budou v koridoru D na konci. Jarda Tomeš a Jan Mareček – vodiči na 1:30, budou v koridoru D na začátku.

Otázka budoucnosti – výzva

Na základě diskuze, která se rozhořela k oběma článkům o vodičích na Hervis ½maraton Praha, za kterou opravdu já i organizátoři s PIMu děkujeme, jsme došli k následnému řešení. Postavit na každý čas tolik vodičů, kolik je koridorů, resp. abych nebyl chytán za slovo, u rychlejších časů budou samozřejmě vodiči běžící na tyto časy vždy v předních koridorech. To samozřejmě ale nemůžeme zvládnout sami, bez vaší pomoci, takže se na vás obracíme s tím, abyste se přihlásili, pokud se cítíte na to, že tuto službu lidu běžeckému zvládnete, a to na info@bezeckaskola.cz. V kontaktním e-mailu napište čas, na nějž se cítíte, ale i svůj osobní rekord. Poprvé bychom tuto změnu rádi představili již na Volkswagen Maratonu Praha 2011, takže jde o časy: 3:00, 3:15, 3:30, 3:45, 4:00, 4:15, 4:30 a 5:00. Pokud se nám společně podaří tento záměr uskutečnit, pak samozřejmě bude možné, aby vodiči běželi na reálné časy, s tím, že na rozlišováku bude uveden čas a číslo vodiče např. číslo 1 4:00 což bude znamenat vodič běžící na reálný čas 4:00, startující v koridoru D, číslo 2 u stejného času pak bude znamenat vodiče běžícího na reálný čas 4:00 z koridoru E …

Miloš Škorpil foto
Vodiči – reálný čas versus oficiální čas

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

ll | 1. 4. 2011 8.33 hod. | 89.176.84.xxx
Ja si vždycky myslel že vodič je na to aby mě pomohl dovést za určený čas rovnoměrnou rychlostí do cíle. Pokud to bude tak jak říkáš tak je mi vodič stejne na nic . Když vemu tu lepší variantu a budu u vodiče už na startu tak stejne pokud projdeme startem s 10minutovym spoždením tak on vlastne bude těch 10 minut dohánět a tím pádem mi stejně uteče. Mě kterej to chce stihnout za 2:10 v tom nejlepsim pripade ( a bude startovat dost vzadu) fakt nejakej oficialni cas nezajímá .

Martin Ševčík | 1. 4. 2011 8.22 hod. | 94.142.235.xx
A není to aprílový článek a všechno je vlastně jinak???

Petr Kaňovský | 1. 4. 2011 7.36 hod. | 94.112.132.xxx
Vím, že by to pro vodiče startující zezadu bylo obtížné, ale nebyli by na tom hůře, než běžci, kteří byli též do těchto koridorů zařazeni. Navíc bys mohl udělat posun, že pokud na to vodič nemá výkonnostně, tak by ze sektoru J neběžel na OT 2:00, ale na 2:10 (což zřejmě odpovídá cca. RT 2:00).
S tím majákem máš pravdu, ale problém je právě v tom, že pro většinu běžců je ten maják v prvních kilometrech příliš vpředu.

fotoMiloš Škorpil: Petře, konečně se dostáváme do rozumné roviny, o níž je možné uvažovat, minimálně v té rovině, že jednoho z vodičů na 2:00 a 2:10 posunu do zadnějšího koridoru, musím s nimi probrat, protože to bude znamenat, že budou muset kopnout víc do vrtule a ono není vůbec snadné snažit se zaběhnout požadovaný čas a ještě neběžet svým tempem. Běžec, si může kdykoliv na trati, když příde krize ulevit, je to jeho problém, u vodiče to je VEĹKÝ PROBLÉM, musí svou skupinu poslat do neznáma.

Lukáš Choleva | 1. 4. 2011 7.16 hod. | 194.228.69.xx
"Pokud vodiči na 2:00 odstartují v E, tak je běžci z G-J budou buď honit hned na začátku, což není dobře, nebo je vůbec během závodu nepotkají, což též není dobré, nebo se dokonce budou cpát do koridorů, kam nepatří, a to je úplně to nejhorší, co může nastat."
Což je přesně můj případ. V přihlášce jsem uváděl předpokládaný čas 2:00 (který jsem běžel i loni) a stejně jsem dostal startovní číslo až do sektoru J. Letos tedy nejspíše Evženovy služby nevyužiji – dohánět 5min ztrátu už na startu je sebevražda.

fotoMiloš Škorpil: Lukáši, s tím musím souhlasit, ostatně o tom píšu v odpovědi pro Petra Kaňovského, ale aby to co píšu bylo dodrženo, jsem malý pán – zatím :). Ale je možné, že tato diskuze pomůže k tomu, že se to do budoucna změní, letos musíme vzít věci, tak jak jsou.

Petr Kaňovský | 1. 4. 2011 7.10 hod. | 94.112.132.xxx
Miloši, jsem pro to, aby vodiči běželi na OT, avšak aby jeden startoval v koridoru D-E a druhý až v J s tím, že by pochopitelně musel běžet i se svými svěřenci, které by "sbíral po cestě" o něco rychleji, aby dohnal ztrátu.
Pokud vodiči na 2:00 odstartují v E, tak je běžci z G-J budou buď honit hned na začátku, což není dobře, nebo je vůbec během závodu nepotkají, což též není dobré, nebo se dokonce budou cpát do koridorů, kam nepatří, a to je úplně to nejhorší, co může nastat.

fotoMiloš Škorpil: Petře, s tím souhlasím, jediné co by s tímto šlo dělat je, aby byla v přihlášce koonka – chcete běžet s vodičem/na jaký čas a čísla byla lidem vydávána podle toho. Je mi jasné, že bych měl být vkoridoru H, a nejspíše se tam zařadím a Honzu pošlu do E. U času na který běžím já, to jde, u časů za 2 hidina a pod pod 2 hodiny už by měli vodiči sakra práci se s tím vyrovnat.

Evžen | 1. 4. 2011 7.03 hod. | 89.24.115.xx
Pravidla vodiče zakazují? Pak se divím, že při většině SR na dráze vodiči běhají, někdy i dva na různé úseky (při pětce jeden od startu na 2 km a druhý na 4 km).
A pokud je zakazují, proč tedy vůbec PIM (a další maratony) vodiče stavějí? Úmyslně porušují pravidla?

fotoMiloš Škorpil: Evžene v podstatě ano. Ale díky že jsi zmínil velké mezinárodní závody na dráze, protože byť každý dopedu ví, pro koho vodiči běží, ostatně mnohdy si je sám platí, oficiálně a fakticky služeb vodičů využívají všichni běžci, kteří jsou mu schopni stačit, ne tedy ten jeden, či jedna vybraná skupina, v případě naší debaty, skupina běžící na reálný čas vodiče k němuž se přidala již na startu. Vodič má hlavně za úkol, pomoci lidem se orientovat zda, běží jak mají, Ano většina má hodinky, běží s tepáky, hodinky na ně pískají a oni nedbají, když uvidí vodiče že předbíhají vodiče za 1:40, když chtěli běžet 2:00, uvědomí si, že to nejspíš přehnali. Vodič je prostě na trati jako takový pohyblivý maják, to že je schopen pomocii jinak je nadstavba.

doit42 | 1. 4. 2011 5.48 hod. | 84.42.163.xxx
Vodiči běží na oficiální čas, protože se tak organizátoři rozhodli. Tečka. Jestli je to dobře nebo špatně je věc jiná.
Ale Miloši nezlob se, titulek "Protože to tak chtějí atletická pravidla" je čirá demagogie. Nebo snad můžeš odkázat pravidlo, že vodiči / vodící skupiny nesmí běžet na reálný čas? Sem s ním!
Co jsem tak googloval, čistý čas jako primární používá například londýnský maraton (nikdy jsem ho neběžel, rád si nechám od těch co běželi vysvětlit, pokud tomu tak není):
www.runnersworld.co.uk/event-editorial/pacing-groups-at-the-virgin-london-marathon/793.html

fotoMiloš Škorpil: Ano, napsal jsem, že vodiči běží na oficiální čas,protože to tak chtějí atletická pravidla. Máš pravdu, v atletických pravidlech o vodičích nenajdeš ani slovo, protože je v podstatě atletická pravidla zakazují, Zakazují v podstatě jakékoliv zvíhodnění jednotlivce na úkor jiných a o to přesně v tomto sporu jde. Vodič běžící na čas reálný zvýhodňuje ty, co vyběhli s ním na úkor těch, kteří chtějí běžet na jeho čas, ale včas se na startu k němu nedostali.

1 . 2 . 3 . 4 

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Osmitýdenní tréninkové plány pro překonání hranice šedesát, padesát a čtyřicet minut na deset kilometrů : Zdravím, tam kde je psaný souvislý rychlý běh má být i rozklusání? Si nedovedu představit,že ze…»
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Dobrý den, rád bych se zeptal, jakou rychlostí má běhat 11 letá holka CH a RCH? Používáme CH (2…»
  • Běhání v terénu a v kopcích je přírodním učitelem Přirozeného běhu : V terénu se hezky běhá v Jeseníkách, tam je to never ending story. Zároveň běh v terénu v kopcích…»
  • Maratonská aneb jak jsem se proToiToikoval svým prvním oficiálním maratonem : Pepo Ty jsi jednička!!!!!!! »
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Ahoj Miloši, Dnes som si bol zabehať, urobil som si Cooper, môžem poslať výsledky. Je nutný aj…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků