logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Kterak donutit se zvednout zadek

Kterak donutit se zvednout zadek

Máte problém s motivací běhat, říkáte si, co byste všechno zvládli, kdybyste nebyli tak líní? Pak čtěte – nalezl jsem způsob, co vás donutí běhat denně půlmaraton.

Pražský půlmaraton 2011

Když jsme u toho půlmaratonu, nemohu nezmínit ten sobotní, pražský. Běželo nás jako vždy rekordně mnoho, což jistě potěšilo pořadatele a jejich kasu, ale přineslo taky pár důvodů k zamračení ... Už je to opravdu masovka, běžíte pořád v sevření jiných běžců a to od startu až do cíle. Jeden souvislý had, který je prořídlý na špici, a trhá se zase až někde vzadu.

Po tříměsíčním ultramaratonském tréninku byla pro mne jedenadvacítka skoro jako obyčejný trénink. V tréninkovém plánu mám totiž šestnáctek, osmnáctek i dvacítek na programu několik týdně (mám na mysli kilometry). Před lety jsem si (neúspěšně) pokoušel vsugerovat trénink o dvou pětikilometrových bězích v pracovní dny a jeden dlouhý, víkendový, desetikilometrový běh.

Teď běhám cca 80 km týdně a naprostou samozřejmostí je víkend s 30-40ti kilometry. Pravda, tento delší běh proložím několika desetiminutovkami odpočinku, čemu se však divím, že – také asi kvůli nezávodnímu tempu – mne na druhý den netrápí žádné bolesti. Klouby si zvykly a svaly posílily.

Pražský půlmaraton mi naopak trochu obnovil bolavé koleno a svaly na stehnech mi běh připomínají ještě teď. Běžel jsem na svou kondičku rychle – 4.50 min./km a celou cestu to vydržel, či spíše zrychloval. Vybíhali jsme s Tomášem z konce koridoru D, což by mělo odpovídat našemu plánovanému času kolem 100 minut, ale i tak jsme v podstatě celou cestu předbíhali ostatní běžce.

Typicky česká vlastnost: cpát se dopředu, bez ohledu na to, že mne budou muset ostatní obíhat, protože jsem pomalejší.

Na 4. kilometru jsem si musel odskočit a ztratil asi tak minutu ... a už ji nestáhl. Tomáše jsem vždycky viděl u občerstvovaček, ale sám jsem se tam zdržel a tak jsem si ztrátu udržel až do cíle. Přestože má Tomáš z golfových odpalů jednu nohu přetočenou v kotníku o 180°.

Dlouhý, únavný běh v Karlíně jsem skoro nevnímal, přišlo mi, že letím. To staré klišé o vůli, jsem si neustále opakoval v myšlenkách. Běhá se mi teď tak nějak samozřejmě. Prostě podobně jako si bubeník při koncertě nastaví tempo, tak už nevnímám, že bych to měl být já, kdo ty nohy řídí, ale spíš, jakoby ony běží za mne. To jen díky většímu tréninku pochopitelně.

EGO

Na začátku všeho bylo vyhecované rozhodnutí uběhnout ultramaraton, k tomu dohoda s Milošem o psaní seriálu, jak mi to "jde". Nevím, zda to byla Milošova lest, ale právě ty články mi pak v tréninku hodně pomáhaly. A co teprve ty reakce. Považte, na třídních schůzkách po půlmaratonu mi 12Honza řekne: "Teda ty jedeš. Bootcamp, dlouhé běhy ... hm ...", anebo Michal: "Ty jo, já to četl, ty teď hodně běháš, co?" ... a pak David D. a dál a dál ... Všechno běžci, opravdoví běžci, s mnohem lepší kondičkou vás poplácají po rameni.

Na jednu stranu stoupáte do nebes a těší vás to, na straně druhé po poznámce Milošovy Dany: "Kolik jsi to shodil? 8 kilo? Hm.", se neubráníte nepříjemného pocitu, že před tím čtvrtrokem to muselo být asi dost špatné ...

A teď ta motivace

Jednoduchá: začněte publikovat na stránkách Běžecké školy. Výsledky se dostaví během chvíle, to si buďte jisti. A po první pochvale, tak jako já po zmíněné masáži ega, se vrátíte do každodenní reality a s hrůzou zíráte na kalendář: za měsíc maraton, za dva měsíce dva maratony za sebou a ještě k tomu v horách ... a já? Ježíšmarjá, já nemám nic naběháno, honem ven!

Zvednout zadek!

Martin Ševčík foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (6 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Ondra Müller | 8. 4. 2011 11.34 hod. | 147.33.10.xxx
Mohu z vlastní zkušenosti potvrdit, že tato motivace opravdu skvěle funguje.
Jsem běžecký embrio, takže jsem si neroufl kontaktovat jakékoliv běžecké stránky s tím, že bych psal o sobě "seriál" , ale šel na to jinak. Dnes hodně letí faceboook a právě na této sociální síti jsem si založil stránku "Utíkej, Müllere, utíkej" a pojal to jako takovou reality show původně jen pro kamarády. A taková pozornost opravdu donutí trénovat =) zapomněl jsem zmínit cíl: jarní PIM

fotoMiloš Škorpil: Ondro, jestli budeš mít chuť, tak napiš nějaký článek o svém běhání jen pro Běžeckou školu. Jak sám vidíš,i když je tu dost článků, tak převládají hlavně ženy, takže každej další píšící chlap se hodí :), byť je škola rodu ženského a ve školách jsou hlavně učitelky, my bychom rádi zachovali alespoň zdánlivou rovnováhu :).

Jiří U. | 6. 4. 2011 13.05 hod. | 85.162.92.xx
Martine, píšeš mi z duše. Půlmaraton jsem neběžel, ale poté, co trénuji podle Milošova plánu na Mamuta, jsou pro mě podobné dávky na (tý)dením pořádku a dát si čtyřicítku vlastně nic není. Pravda, ten čas je o hodinu více než osobák na maraton, ale na rozdíl po závodním maratonu, kdy jsem týden nechodil, teď následuje po dni oddechu další normální tréninkový týden bez bolavých nohou a pocitu zmláceného psa.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Ultralama

Běh – můj život

všechny články Běh – můj život

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : já si klouby chráním Colavitalem od Swissu. Vyhovuje mi, že je chuťově dobrý a pomáhá mi klouby…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Hledám možnou léčbu chronickėho zánětu Achil.šlachy.Bohužel mi nic ze standartních léčebných metod…»
  • Od gaučinku k běhu : Tak pod 4 to nebylo :-) čas 4:23:31. Tak příště »
  • Běhání v terénu. K čemu všemu vám může být v životě dobré umět běhat cestou necestou : I když běhám jen pro radost (dobrá, začal, jsem před pár dny), tak km za půl hodiny ( po 15 km tam…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : chtěl jsem napsat 2 měsíce a čtyři dny »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků