logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

POBĚŽÍM MARATON! JAK NA TO?

Seriál článků – Poběžíme maraton! Jak na to?, by vám měl pomoci se připravit na maraton tak, abyste si jej užili a přitom nebyli nuceni hlavou bourat maratonskou zeď.

Maraton je za tebou, co dělat po něm. Jak rychle probíhá regenerace. Kdy můžu běžet další maraton. Kolik maratonů můžu běžet za rok

Běžecká poradna
Maraton je za tebou, co dělat po něm. Jak rychle probíhá regenerace. Kdy můžu běžet další maraton. Kolik maratonů můžu běžet za rok

Týden jsem se věnoval tomu, co máte dělat před maratonem, abyste si ho co nejvíce užili a zužitkovali co nejlépe úsilí, energii, čas, peníze, které jste tomu věnovali. Za pár hodin budeme všichni vědět, jak to dopadlo, a než nastane prázdno před nasměrováním se k dalšímu cíli, bude třeba se vypořádat s únavou, která se dostaví. První dávka únavy se dostaví po dosažení cíle, u někoho ji na chvíli překryje radost ze splněného snu, splněného cíle, ale každý bude řešit, co dál. Takže co dál:

Miloš Škorpil, 8. 5. 2017, 15845×

Maratonské počty

Život kolem nás
Maratonské počty

Kolikrát uběhneš maraton, tolikrát jsi člověkem. Kdyby tohle pravidlo platilo, tak by mělo tisíce a tisíce běžců, respektive jejich duší jistotu, že v podstatě vždycky, když se znovu zrodí, budou člověkem. Nevím, jestli toto pomyšlení by mě motivovalo k tomu zaběhnout si další a další maraton. I když na druhou stranu se mi zdá, že člověk běhající a tím spíše člověk běhající maraton je člověkem myslícím, ba přímo moudrým, což se o těch, kteří provozují gaučink, říci mnohdy nedá.

Tento článek vyšel na Běžecké škole 8.5.2011

Miloš Škorpil, 7. 5. 2017, 12238×

Den do maratonu. Čas na to si zopakovat ctyřicet dva a jeden krok k běžecké nesmrtelnosti

Běžecká poradna
Den do maratonu. Čas na to si zopakovat ctyřicet dva a jeden krok k běžecké nesmrtelnosti

Maraton není jen o běhu. Maraton je o nás. Říká o nás, že jsme výjimeční, pokud jej absolvujeme, pokud jen nalezneme sílu a odhodlání se postavit na jeho start. Na start se dá postavit zcela nepřipraven, ale to nehovoří o naší velikosti, to spíše hovoří o naší hlouposti a nabubřelosti, protože na maraton bychom měli jít připraveni. Každý, kdo se postaví na maraton, by měl v sobě cítit sílu, radost a svým během by měl ostatním říkat: „Přidej se k nám, vždyť není na světě nic krásnějšího, než nazout maratonky, navléci si na sebe běžecký dres a vyběhnout s partou nádherných lidí mající jeden sen, podat si v cíli ruce a popřát si k úspěchu. K tomu, aby se váš sen stal skutečností, je třeba vyběhnout, vydržet a ještě…

Miloš Škorpil, 6. 5. 2017, 23072×

Do maratonu zbývají už jen dva dny. Poslední rady do maratonského uzlíčku (nervů)

Běžecká poradna
Do maratonu zbývají už jen dva dny. Poslední rady do maratonského uzlíčku (nervů)

Do startu maratonu zbývají už jen hodiny. Všechno už bylo napsáno, všechno už bylo řečeno, všechno už bylo vyzkoušeno, úhledné hromádky s připravenými běžeckými svršky a spodky jsou srovnány a čekají na to, až je obléknete a dáte jim zazářit na maratonském jevišti. Ještě si obout sedmimílové boty, na prsa připnout číslo a opona může letět vzhůru.

Miloš Škorpil, 5. 5. 2017, 13329×

Do maratonu zbývají tři dny. Načasujte se na správný maratonský čas

Běžecká poradna
Do maratonu zbývají tři dny. Načasujte se na správný maratonský čas

Dilema, které si musí rozhodnout každý sám. Jaká jsou pro a proti jedné či druhé varianty? Začneme tou první, tedy během s vodičem, abych pak rozebral tu druhou, tedy spolehnout se sám na sebe.

Miloš Škorpil, 4. 5. 2017, 20969×

Do maratonu zbývají čtyři dny. Nalaďte se do pohody

Běžecká poradna
Do maratonu zbývají čtyři dny. Nalaďte se do pohody

Do maratonu zbývají čtyři dny. Cítíte nervozitu, nebo dokonce obavy? To je normální. Zcela klidní nejsou ani zkušení maratonci. Nepropadejte ale panice a hlavně „netestujte" na poslední chvíli svou formu. Dnešek, pátek a sobotu věnujte čerpání energie – relaxujte, jezte, bavte se, abyste měli běžecký absťák, aby vám nohy doslova hrály.

Miloš Škorpil, 3. 5. 2017, 29993×

Do maratonu zbývá pět dní. Rady pro notorické ignoranty

Běžecká poradna
Do maratonu zbývá pět dní. Rady pro notorické ignoranty

Tento článek je inspirován letitou zkušeností s těmi, kteří myslíce si, že oni jsou jiní kabrňáci, nejsou žádný B či C a tyto rady pro ně tudíž neplatí, pak na trati soupeří s bychem, neplést si prosím s Berdichem, protože ten už z tohoto klubu vystoupil a běží si poklidně vzadu. A začneme pěkně zostra! Co byste si tak mysleli? Jaká jsou nejčastější ošetřovaná zranění při Volkswagen Maratonu Praha? Myslím, že byste to neuhodli, ostatně ani já jsem to netipoval, i když odpověď ředitele Pražské záchranné služby Zdeňka Schwarze mě zase až tak nepřekvapila. Jsou jím sedřené prsní bradavky!

Miloš Škorpil, 2. 5. 2017, 77771×

Do maratonu zbývá šest dní. Patnáct chyb, kterých byste se měli ostříhat

Běžecká poradna
Do maratonu zbývá šest dní. Patnáct chyb, kterých byste se měli ostříhat

Klasici říkají: „Opakování je matkou moudrosti“, stejné platí pro maratonce, a to bez ohledu na to, jestli běží svůj první maraton, nebo se chystají třeba na dvacátý. Znám mnoho těch, o nichž by se dalo říct, že už jsou to zkušení maratonci, a když je pak vidíte chvilku před startem, uvidíte, že by se v nich krve nedořezal. Je to prosté, každý maraton je jiný a nikdo nikdy nemá zaručeno, že i když v přípravě udělal naprosto všechno, že výsledek tomu bude odpovídat. Na druhou stranu není výjimkou, že ten, kdo to trošku „odfláknul“, zazáří. Takže proč se zneklidňovat, pořád je před vámi 42 195 metrů, které je třeba zdolat. Tak už na to nemyslete, myšlení vám stejně nedopomůže k lepšímu výsledku, i když se o běhu říká, že je to hlavně v hlavě.

Miloš Škorpil, 1. 5. 2017, 14199×

Jak trénovat týden před maratonem a jeden a půl tuctu rad k tomu

Běžecká poradna
Jak trénovat týden před maratonem a jeden a půl tuctu rad k tomu

Článků, týkajících se dní a hodin před maratonem, je na Běžecké škole již mnoho, většinu z nich najdete v seriálu Poběžím maraton! Jak na to?. V nich také najdete vše, co byste měli mít zapsáno za ušima a čím byste se měli podle možností řídit, ať už je vaším cílem si maraton „jen" užít, nebo si vytvořit osobní rekord.

Miloš Škorpil, 30. 4. 2017, 37830×

Když chci zrychlit svůj běh, mám prodloužit svůj krok nebo zvýšit kadenci?

Běžecká poradna
Když chci zrychlit svůj běh, mám prodloužit svůj krok nebo zvýšit kadenci?

Pro běžce existují dvě cesty, jak se zrychlit. Zvýšit kadenci svých kroků nebo prodloužit letovou fázi, ale je tu i třetí možnost a sice – vše udýchat.

Miloš Škorpil, 8. 9. 2016, 18527×

Přirozený běžecký styl vás naučí létat jak Usain Bolt

Běžecká poradna
Přirozený běžecký styl vás naučí létat jak Usain Bolt

Správně provedený běžecký styl vám při vám ušetří až 20% energie. To znamená, že na 5 kilometrech vám daruje 1 kilometr, na 10 kilometrech, kilometry 2, při půlmaratonu už kilometry 4 a při maratonu dokonce kilometrů 8. To není můj výmysl, to jsme si ověřili měřením. Co to mimo jiné znamená? Znamená to, že v případě, že poběžíte technicky správně, vydáte na celé maratonské vzdálenosti jen tolik energie, jako byste běželi 34 kilometrů.

Miloš Škorpil, 21. 8. 2016, 22347×

42 maratonských přesnídávek

Běžecká poradna
42 maratonských přesnídávek

Každý to zná. Strávit přesnídávku jde snadno, tedy pokud je to skutečně přesnídávka, ale zvládnout oběd, zvláště je-li nám hodně naloženo, je už mnohem těžší, což se někdy projeví bolestí žaludku nebo tím, že se žaludek snaží toho, co jsme mu naložili, zbavit. S maratonem se to má stejně, proto vám dnes předkládáme čtyřicet dva maratonských přesnídávek, které by vám měli pomoci vše lépe strávit, aby se vám maraton (a příprava na něj) nezdál tak těžký, aby vám tolik neležel v žaludku a nebudil vás ze spaní.

Miloš Škorpil, 29. 3. 2014, 18322×

Co bys měl v sobě zpracovat, než vyběhneš na trať maratonu?

Běžecká poradna
Co bys měl v sobě zpracovat, než vyběhneš na trať maratonu?

Postavit se na start maratonu a vyběhnout nepředstavuje žádné hrdinství, i když tě za to budou mnozí oslavovat. To by si měl uvědomit každý, kdo začne s myšlenkou běžet maraton koketovat. Maratonská myšlenka v sobě nese mnohem silnější, emotivnější náboj, než být rychlejší, vytrvalejší, odolnější než druzí. Maraton neslouží ke srovnávání se s jinými, maraton je tu čistě proto, aby ses srovnal sám se sebou.

Miloš Škorpil, 12. 5. 2012, 13921×

Prvomaratonkyně

Začínáme s během
Prvomaratonkyně

To slovo ve mně vyvolává asociaci prvomájového průvodu. Nevím proč, ale asi že vidím před očima ta rozevlátá mávátka a ty masy lidí v ulicích. Tady však ty podobnosti nekončí, protože do průvodů lidi také chodili „dobrovolně a s veselou" a jejich ležérní krok doprovázely kapely. Po průvodu se šlo na pivo a na klobásu a k dostání byly ten den všude – byť s vystáním fronty – banány a pomeranče.

Miloš Škorpil, 8. 5. 2012, 11059×

42 maratonských přesnídávek – druhá porce

Běžecká poradna
42 maratonských přesnídávek – druhá porce

Do maratonu už nám bude zbývat jen sedm dní, tedy jen v tomto článku, jinak v reálu jich bude naštěstí ještě mnohem víc, abyste všechny ty přesnídávky stačili strávit, trošku si nad nimi popřemýšleli a mohli se pak zakousnout do opravdu velké porce – 42,195 kilometrů. Nuž tedy – dobrou chuť.

Miloš Škorpil, 16. 4. 2012, 13757×

Půlmaraton je za vámi, co dál? Logicky se nabízí maraton. O co jde a jak začít?

Běžecká poradna
Půlmaraton je za vámi, co dál? Logicky se nabízí maraton. O co jde a jak začít?

Chcete-li jednou pokořit vzdálenost měřící 42195 metrů, tedy onen bájný maraton, nestačí vám jen vplout do maratonek, zavázat tkaničky a vyběhnout. Bude vás čekat dlouhá cesta, která vám přinese plno zážitků. Některé už jste poznali při cestě za poloviční tratí, při cestě ke zdolání půlmaratonu, ale je třeba hned tady na začátku si uvědomit jedno a sice: maraton nejsou dva půlmaratony! Maraton je mnohem, mnohem víc, takže i ty zážitky – jak fyzické, emotivní, tak duchovní – jsou mnohem silnější, než kdybyste ty z půlmaratonu zdvojnásobili.

Miloš Škorpil, 2. 4. 2012, 12425×

Výživa maratonce (platí i pro půlmaraton)

Běžecká strava
Výživa maratonce (platí i pro půlmaraton)

Zapamatujte si tři zlatá pravidla:

1.Před vlastním závodem a během závodu nezkoušejte nic nového!

2. V posledním týdnu před maratonem jezte to, na co jste zvyklí, co jste jedli v celém přípravném období!

3. Slyšíte-li ve vašem žaludku žbluňkání, pak byste neměli pít následujících 30 minut, protože jste zkrátka přepití!

Miloš Škorpil, 25. 4. 2011, 50646×

Dočkáme se někdy maratonu pod dvě hodiny?

Běžecký trénink
Dočkáme se někdy maratonu pod dvě hodiny?

Zatímco se tisíce běžců připravují na Londýnský maraton, ti nejlepší z nich stojí před překážkou, která ve sportovním světě vzbuzuje možná největší respekt – maraton pod dvě hodiny. Je vůbec možné tuto hranici pokořit? ptá se Chris Dennis.

Miloš Škorpil, 22. 4. 2011, 13811×

Chcete si užít maraton sami – určení správného tempa

Běžecký trénink
Chcete si užít maraton sami – určení správného tempa

Aktualizováno Většina běžců si chce ten prožitek z uběhnutého maratonu užít sama, nechtějí se nechat řídit tempem nikoho, byť by jim to zaručilo, že celou trasu absolvují bez větších problémů. Je to zcela pochopitelné, protože běh a maraton zvlášť je sport respektive trať pro lidi, kteří vyznávají volnost a samostatnost.

Miloš Škorpil, 7. 5. 2010, 34107×

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků